zondag 7 augustus 2011

Systemen, Social Media & Sores

De laatste tijd heb ik "iets" tegen systemen die niet doen waarvoor ze ontwikkeld zijn en die je duidelijk laten zien dat gegevens die je hebt opgeslagen ook correct zijn en up-to-date, maar als up-dates / wijzigingen niet goed of gelijk worden doorgevoerd worden jij en/of de klant aan de andere kant aan het twijfelen gebracht. Ik heb al eerder een blogbericht hier neergezet over een vluchtwijziging, doorgevoerd door Delta die de terugvluchten uitvoert van onze Decemberreis, die kleine vluchtwijziging heeft tot gevolg gehad dat van onze originele booking voor de terugvluchten van Miami via Atlanta een enorm "rommeltje" is gemaakt. De booking is gemaakt in het reserveringssysteem van de ene maatschappij (KLM) en je zou verwachten dat bij de uitvoerende maatschappij (Delta) dezelfde gegevens zouden staan, ook na een wijziging! Niets is minder waar en dan is het fijn dat er zoiets als Social Media is. Sinds kort kun je bij verschillende maatschappijen waaronder de KLM  24/7 terecht bij hun Facebook zoals de pagina van de KLM met vragen, klachten of  dat mag ook wel eens het geven van complimenten! Je stelt via deze Facebook pagina een vraag en het team achter deze pagina gaat hiermee aan de slag! Het gaat relatief snel en je word netjes behandeld en ook de uitleg die je krijgt geeft je het gevoel dat er een persoonlijke benadering heeft plaats gevonden! Alleen jammer dat ondanks alle inspanningen het nog niet helemaal goed staat vanwege 2 verschillende systemen en je eigenlijk nog niet weet of het straks allemaal goed gaat maar dat zien we dan wel, de vluchten zijn gelukkig bevestigd en hebben we de zekerheid dat we met die vlucht meegaan alleen de gereserveerde stoelen dat is nog een mysterie! Maar goed dat maak JIJ mee als klant maar ik maak de laatste tijd ook de andere kant mee en moet JIJ de klant zo goed mogelijk van dienst zijn! En dat is met ons nieuwe systeem nogal eens moeilijk en is de klant niet gauw tevreden.
We hebben sinds kort een nieuw bibliotheeksysteem en die voldoet, op dit moment op zijn zachts gezegd, niet aan de gestelde eisen en gebeuren er "rare" dingen die de klant behoorlijk boos doen worden (niet geheel ten onrechte overigens!) Maar diezelfde klant moet zich ook realiseren dat wanneer (achter de schermen) er met man en macht gewerkt wordt aan een oplossing zij niet direct "in de pen" moeten klimmen om hun boosheid te spuien richting personen die aan de oorzaak van hun problemen niets  kunnen doen omdat we nu eenmaal gebonden zijn aan protocollen die een "snelle oplossing" in de weg kunnen staan! Als iets dergelijks dan ook nog in de vakantieperiode gebeurd dan is het extra vervelend en kunnen de spanningen behoorlijk hoog oplopen omdat niet direct cruciale beslissingen genomen kunnen worden omdat de eerst verantwoordelijken op vakantie zijn!

Op haar beurt is de klant er natuurlijk ook verantwoordelijk voor dat zij alle informatie die zij ontvangen m.b.t. de werking van het systeem ook ventileren naar betrokken medewerkers zodat die ook enig inzicht hebben dat als zich een wijziging of probleem voordoet zij kunnen zien waar dit mogelijk door veroorzaakt wordt en zij dit dan ook gericht kunnen melden! Het moet ook niet zo zijn dat de klant ongelimiteerd maar al hun problemen over de "schutting" gooien en dan roepen "zoeken jullie het maar uit" terwijl de oplossing vaak in de eigen organisatie te vinden is.
Waar ik ook niet goed tegen kan is dat ik, als verantwoordelijke over de besteladministratie en verwante zaken,  het verwijt krijgt dat we de klant niet serieus nemen! En dat zeggen ze dan tegen iemand die vaak in zijn vrije tijd, ja zelfs in zijn vakantie nog bezig is met zijn werk, en tot ergernis van zijn partner, op een vrijdagavond in de lobby van het hotel aan de andere kant van de grote plas, nog zaken aan het herstellen is die in zijn afwezigheid zijn fout gegaan! Het gemaakte excuus was dan ook op zijn plaats. Het gebrek aan inzicht van hoe de ander werkt is vaak de oorzaak van misverstanden. De oplossing is vaak simpel! It is time for a CHANGE!
(moet je wel de tijd & mankracht voor hebben!) en ga je bij elkaar kijken hoe de ander zijn / haar werk moet doen en onder welke omstandigheden en met welke tools....

3 opmerkingen:

Traveller zei

Sounds oh, so familiar my dear Andy!

Voorbeeld; KLM & Northwest waren samen een hecht team. Ze boden zelfs samen één product aan... World Business Class. KLM vertegenwoordigde NW in Europa and NW KLM in Noord-Amerika. Als bijvoorbeeld een KLM kist TEC ging (Technical Cancellation) konden ze gewoon een NW kist inzetten als KLM geen reserve had. NW en KLM gebruikten allebei hun eigen airport systems (PARS voor NW en CORDA/CoDeCo voor KLM), maar ze waren allbei naadloos geïntregeerd. KLM/NW Alliance was dé voorbeeld van teamwork en integratie. Ze hebben zelfs awards gewonnen.

Delta had ook iets soortgelijks... maar met AF. AF's Altea en DL's Deltamatic gaan relatief goed met elkaar om. Maar toen... NW werd opgenomen in Delta en PARS check-in verdween, maar PARS Reservations hebben ze behouden, omdat die toch ietsjes beter was. Maar dat moest nu wel gaan communiceren met Deltamatic. DRAMA!

Na de fusie met KLM, wilde AF KLM's systemen wegdoen. Op papier klonk het goed, maar vanaf het begin was het een ellende. Je moet weten dat die systemen alle reserveringen moeten bijhouden die de reisbureaus, internet boeking sites etc. maken. 3 dagen voor vertrek, moeten all gegvens doorgesluisd worden naar de check-in systeem zodat jij in kan checken (online, airport of kiosk). Zodra iedereen aan boord is moet word alle info doorgesluisd naar een ander systeem die Weight & Blance calculeert zodat de cockpit crew weet hoe snel ze moeten gaan voordat de neus opgetrokken kan worden zonder dat je een tail strike krijgt. Dit moet ook naadloos kunnen gebeuren binnen één systeem. Nu moet dit ook naadloos gebeuren binnen 3 systemen. KLM moet hun info doorsturen naar AF en die moet het dan doorsturen naar DL. Dan krijg je de gekke taferelen die jij krijgt. En een pax heeft daar geen boodschap aan. Begrijpelijk natuurlijk.

Dat je óp de vlucht zit, is zeker. Maar het gaat hem om de details.

Social Media: KLM heeft Cygnific en AF BlueLink. Dat zijn dochterondernemeningen die AF/KL vertegenwoordigen qua reserveringen, customer care, Twitter en Facebook. Het zijn géén KLM'ers. Het is gewoon een geodkope manier van outsourcing. Wij houden het nog binnen ons eigen land. Als je Delta belt en je selecteert Engels als taal, word je doorverbonden naar Hyderabad in India. Als je DL belt en je selecteert Nederlands als taal krijg je iemand van Cygnific in Amsterdam of... een Nederlander die in Praag voor Bluelink werkt.

Het is binnen de KLM één grote puzzel en het moet allemaal met elkaar omgaan. De klant (de pax) ziet alleen de grote SkyTeam amilie en één uniform op Schiphol. Maar de sh*t erachter.... oh dear! LOL!

Traveller zei

Oh en BTW... JD en mijn grootouders ginegn terug naar AUA. JD had haar eigen ticket gekocht en mijn moeder had de tickets van haar ouders betaald. Allemaal onder één reservering. Ik heb voor 3 upgrades naar Economy Comfort betaald via internet op de KLM site en gelijk de stoelen gereserveerd.

Op de vlucht naar NL, ging het super. Op de vlucht naar AUA was het een andere verhaal. Ik check-in via internet en hij gaf aan dat inchecken niet mogelijk was. Ik bel Les en hij zei dat de vlucht open stond en dat er al mensen ingecheckt waren. Maar goed.

Op Schiphol deden we het via de kiosk en wat zie ik JD was gedowngrade naar Economy and oma en opa zaten wel bij elkaar, maar niet op de aangevraagde stoelen. Oma moest per se een stoel hebben aan de gangpad, waar ze haar linkerbeen kon uitstrekken indien nodig. Nu zaten ze omgekeerd.

Check-in dame kon niets doen. Les gebeld en hij overulde het systeem en verplaatse mijn grrotoudes. voor JD zat er neist anders op om in reguliere Economy te zitten. Klgaen hielp niet, want er was een man die de stoel harder nodig had dan zei. Redden ken ik nie. Zal we medisch ofzo zijn geweest. kreeg netjes mijn €120,- teruggestort op mijn credit card. Ik doe die dingen via CC i.v.m. verzekering.

JD is makkelijk, die vond het allemaal best. Maar iemand anders....?

Sparklet zei

Hallo Andy,
Automatisering begint nog altijd met "AU!" Weet je nog dat ik wel eens verzuchtte: "Bij automatisering gaat niets automatisch, behalve de dingen die je NIET wilt". Ik werd er ook wel eens wanhopig van. Om maar niet te spreken van de slapeloze nachten, die ik wel eens had. Je doet ondanks alles je uiterste best om het de klant (onze bibliotheken) zo goed mogelijk van dienst te zijn. Petje af voor jou en je collega's. Ik leef vanaf een afstand met jullie mee. Heel veel sterkte met Bicat Wise!! Eens komt alles goed!
Groetjes aan jou en mijn oud-collega's,
Sparklet