zondag 31 juli 2011

Reizen, rassen en religies

Ik had onlangs een discussie met iemand over het al dan niet wenselijk zijn van het "mixen" van rassen op het weblog van mijn Blog buddy Ryan. Iemand schreef een reactie op zijn blogbericht over de 5e verjaardag van het neefje van Ryan. In dat bericht  vroeg de schrijver zich af, of het ventje die van Antilliaans / Nederlandse afkomst is geen "mentale" schade zou ondervinden omdat hij van 2 rassen (zwart en blank) afstamt en of hij zijn "zwarte roots" niet zou gaan verloochenen! Ook vroeg de schrijver zich af waarom Ryan geen relatie met iemand van zijn "eigen" ras is aangegaan!  De schrijver gaat zelfs zover dat ook "Gay or Straight" (homo of hetero) bij zijn eigen ras moet blijven! De vraag is waarom?
Ooit 2 homo-mannen of 2 lesbische vrouwen een kind zien produceren?
Tijdens de discussie haalde de schrijver van het bericht de Duitse antropoloog Johan Friederich Blumenbach en de Almachtige erbij door even in een zin  neer te zetten dat als God verschillende rassen creert het niet zijn bedoeling geweest zou zijn dat deze zich zouden mengen!
(Almighty God created the races white, black, yellow, malay and red, and he placed them on separate continents,The fact that he separated the races shows that he did not intend for the races to mix.)

Nou ben ik een overtuigd atheist en laat ik iedereen in zijn of haar waarde als men hier anders overdenkt maar in zulke denkbeelden schuilt een zeer groot gevaar! Hebben we een dergelijk gevaarlijk iemand al niet eerder in ons midden gehad en heeft dat niet miljoenen doden tot gevolg gehad? Omdat er in die Ideologie sprake was dat het ene ras superieur (waar hij toebehoorde) zou zijn boven de andere? Denkbeelden dat iemand zich tot zijn eigen ras of geloof zou moeten beperken zijn gevaarlijk en moeten direct in de kiem gesmoord worden, vind ik! Het gevaar dat er in schuilt is dat iemand dergelijk denkbeelden vandaag of morgen in de praktijk gaat brengen en dat degene die ze verkondigt en verdedigt zich er ineens heel gemakkelijk van distantieert! 
Wat ik ook vreemd vind is dat de schrijver zelf tot een bevolkingsgroep behoort die eeuwenlang zijn gediscrimineerd en als slaven zijn behandeld. Je zou toch denken dat hij beter zou moeten weten! Hij moet zich toch kunnen spiegelen aan mannen en vrouwen die hetzelfde zijn overkomen en die daar heel anders mee om kunnen gaan door "Thinking Outside the Box".

Wat heeft dit allemaal te maken met Reizen? Nou wat is mooier dan dat we met z'n allen de Globe rondreizen en kennis maken met niet alleen verschillende culturen maar ook met andere rassen en hun overtuigingen en dat we daarvan leren! Als daar relaties door ontstaan dan is dat toch mooi? De kinderen die daaruit geboren worden hebben dan toch het beste van alletwee. Als men voorbij de kleur van de huid van iemand anders kan kijken dan kan men toch ook diens overtuiging beter begrijpen en accepteren!

1 opmerking:

Traveller zei

Goed gezegd, Andy. Helemaal met je eens. Maar ja, dat is ook het keerzijde van bloggen. Je krijgt uit alle hoeken van de wereld meningen te lezen. Maar censuur is ook niets. Tijdrovend!
 
Ik kreeg na de verschillende opmerkingen van die gozer heel veel sterke reacties van lezers over de hele wereld via email. De meeste ware verbolgen en boos, maar er waren ook een paar anderen die het 100% met hem eens waren. Meeste van die kwamen uit Amerika waar de rassen ‘issue’ heel sterk is. Nu is in het algemeen mijn familie best wel relaxed wat zulke dingen betreft. Kies maar wie je wilt, zolang je maar gelukkig bent. Maar ik ken ook mensen (uit Aruba) die zeggen ‘don’t you dare bring home a white boy/girl’. Zelfs geen blanke Arubaan.
 
Als ik naar Hindoestanen kijk, die hebben het liefste dat je toch met iemand trouwt met Indiase roots. Zelfs binnen de familie van Remesh. Daten is daar heel anders. Als je langdurig iets met iemand heb, komen de vragen over wanneer je gaat trouwen. Als je een meisje binnen de familie ziet daten met een Bakra (Nederlander)  of Djoeka (neger) dan gaan ze met die meisje praten over hoe slecht het is om met iemand van een andere ras te daten. Om vriendschappelijk mee om te gaan is prima, maar daar moet het ook bij blijven. Toen Dinish, de broer van Remesh,  ging trouwen met een Nederlandse vrouw, was het een schande! M’n schoonmoeder was helemaal van slag. Maar Dinish hield voet bij stuk en die meisje is nu helemaal opgenomen in de familie. Heel veel is ‘wat zal de familie denken’.
 
Wat mijn neefje Milan betreft; mijn ouders hebben Junior en Mandy als advies gegeven dat ze moeten proberen hem zo op te voeden dat hij de basis van zijn beide ouders en grootouders kent. Ik kan zo Engels of Papiaments met die gozertje praten en hij verstaat me uitstekend. Dus ik ben ervan overtuigd dat het goed komt.
 
Maar dit is een onderwerp waar veel mensen een uitgesproken mening hebben.
 
Groetjes uit Tokyo