zondag 14 november 2010

En altijd weer die …terugreis

Tja aan elke vakantie hoe lang dan ook er komt altijd weer een einde aan. Zo ook aan deze!
Na een rustige nacht verder op zee zijn we gedokt om 7 uur in Port Everglades de cruisehaven van Ft. Lauderdale. Naast ons liggen de volgende HAL schepen, de eerder genoemde Eurodam, de Zuiderdam, de Westerdam en tegenover ons het grootste cruiseschip die we vorig jaar nog hadden gezien op de maidenvoyage de “De Oasis of the Seas”. Na het laatste ontbijt, een bescheiden ontbijt dit keer, gaan we de laatste dingetjes doen in de hut en om 9.20 gaan we van boord. We waren ingedeeld in de groep Pink 3! Bewust of onbewust?
Na het verlaten van het schip hup naar de terminal om onze koffers, die we de vorige avond buiten de hut moesten zetten, op te halen en daarna gauw naar buiten naar de bus die ons naar het vliegveld zal brengen. Het is een korte rit en dat houdt in dat we een hele lange tijd op het vliegveld van Ft. Lauderdale moeten doorbrengen. Tot overmaat van ramp mogen we net als vele anderen niet eerder inchecken dan 2 uur van te voren. Aangezien we pas om 14.55 uur vliegen moeten we dus wachten tot 13.00 uur! Maar een lieftallige dame laat ons er eerder door. Veel zal het niet uitmaken omdat eenmaal door de douane het aan de andere kant net zo druk is als daarvoor. Om door die douane te komen moet je weer van alles afdoen, schoenen, riemen, horloges, medische apparaten uitschakelen. Alles gaat door de scan heen en dan ziet zo’n hoog bejaarde douane beambte (waar praten we hier eignlijk over als we tot aan ons 65e moeten werken) mijn Armani deodorantroller aan voor een fles vloeistof. Had waarschijnlijk zijn leesbril nog op.
Hup de trolley moet helemaal doorzocht worden door een andere douane beambte en de rij wordt langer en langer terwijl aan de andere zijde alles gewoon door kan lopen. Waarom kiezen wij toch altijd voor de verkeerde rij is het niet bij de supermarkt dan is het hier wel.
Iedereen aan deze kant van de plas baalt telkens als ze naar Amerika  gaan. De Amerikanen zien overal terroristen en trekken hun veiligheidsmaatregelen tot in het extreme door tot zelfs in Nederlandse vliegtuigen leggen zij hun maatregelen op. De Department of Homeland Security verbiedt zelfs, of vraagt het eigenlijk nog netjes, om gebruik te maken van het toilet in je eigen zone, terwijl er mogelijk andere vrij zijn maar dat mag dan weer niet en ben je gedwongen je plasje op te houden totdat de wc in jouw zone weer vrij is. Daarnaast hebben ze liever niet dat je gaat samenscholen bij het toilet. Te gek voor woorden en het is daarom terecht dat de EU de VS daarop aanspreekt. Eenmaal door de douane is het nog even wachten totdat we aan boord kunnen. Gelukkig voor mij heeft het vliegveld wel gratis WiFi en kan ik me helemaal weer storten op het bloggen en de laatste mailtjes lezen en het laatste nieuws tot me nemen. Waarom kan dat niet overal? Ook staan overal oplaadpunten voor de laptops, mobiele telefoons of dvd-spelers. Ideaal, toch? De vlucht naar New York vertrekt op tijd en is zelfs nog een stukje korter. Althans zo lijkt het als je alles bij elkaar optelt dan is die nog net zo lang als op papier. Het taxiën van de gate naar de startbaan en op de plaats van bestemming precies omgekeert van de startbaan naar de gate en joepie precies op tijd!
JFK ofwel het meest bekende vliegveld van de wereld John Fitzgerald Kennedy Airport is groot, niet zo groot als Atlanta maar ook hier wordt je van de ene terminal naar de andere terminal gereden. Dat het een groot vliegveld is hebben we 2 jaar geleden meegemaakt toen we moesten wachten totdat het noodweer voorbij was en alle, in de lucht wachtende vliegtuigen weer veilig geland waren. In die tussentijd moesten wij rondjes op het vliegveld rijden in onze KLM Boeing. 3 uur lang! En dan zie je hoe groot het vliegveld is met al die taxiebanen! Precies op tijd vertrekken we vanaf JFK maar dit is echt een vakantie met veel hobbels die voornamelijk veroorzaakt worden door zieke en zwakke medemensen. Of ze moeten van boord gehaald worden tijdens de cruise of van het vliegtuig die een tussenlanding heeft moeten maken in Shannon Ierland. Nu ja het heeft voor ons geen consequenties maar ik denk dat een hoop andere passagiers wel hinder zullen ondervinden van deze noodgedwongen tussenlanding. Al die aansluitende vluchten die nu gemist worden en al die overboekingen die gemaakt moeten worden enz. enz.  Maar ook het vliegtuig die moet bijgetankt en gecheckt worden. Ik vraag me wel eens af wie gaat al die extra kosten betalen? Al met al heeft het voor ons een uur extra gekost en zullen we i.p.v. 11.20 uur nu 12.20 uur aankomen. En ja hoor! Wie worden er weer tussen uitgepikt om door de scan heen te gaan met de koffers....precies WIJ !!
En daarmee is dit het einde van weer een hele mooie reis. Een reis met heel veel hobbels niet alleen van technische aard maar ook van fysieke….
En ondertussen allang bezig met de volgende cruise wellicht de Panamaroute met de Kerst 2011?
We shall See....

5 opmerkingen:

LP zei

*KL0644/13NOV/JFK*@I
*DL9347/13NOV/JFK*@I

** FLIGHT OPERATED IN COPERATION WITH KLM ROYAL DUTCH AIRLINES & DELTA AIR LINES.**

***REGISTRATION: PH-BQB (BOROBUDUR) -- BOEING 777-206ER***

STD: 2210 / STA:1120+1
ATD: 2208 / ATA:1221+1

FLT MEDIC DIVERSION TO SNN. CREW WERE WITHIN THEIR HOURS. CONTINUANCE TO AMS NO PROBLEM. MEDICAL HELP WAS GIVEN O/B BY A PROFESSIONAL IN-FLIGHT. PLS CONTACT DL RESERVATIONS FOR API AND UPGRADE ON RETURN FLIGHT OR A VOUCHER FOR AN UPGRADE FOR FUTURE FLIGHT.

JFK/PH/KL - JFK/KK/DL - AMS/SW/KL - SPL/OO/KL - HAG/EX/KL *SPL/KK/KL

MSG SENT ***2010-11-14/UTC1355*** ASV

LP zei

Welkom thuis. Het was een reis met ups & downs dus.

Wat betreft de landing in Shannon... Ryan kan je het beter uitleggen, want dat is zijn 'ding', maar bij KLM is 'flow control' zeer belangrijk. Dat betekent dat een kist hoe dan ook snel thuis moet zijn om een volgende vlucht te maken. Jou Ierse avontuur gebeurt heel vaak op de mid- en transatlatische routes, want SNN is de eerste luchthaven waarop je kan landen die een baan lang genoeg heeft voor zware jongens 747, 777, MD11 etc. De kapitein beslist waar er geland word. Als het niet verantwoord is om de pax naar AMS te vliegen dan landen ze op SNN. Ze moeten dan wel zo snel mogelijk weg, anders lopen ze uit hun uren en mogen ze niet meer vliegen. Dan moet KLM een nieuwe crew in SNN zien te krijgen met alle kosten en gevolgen van dien.

Zodra een vliegtuig vertraagd binnenkomt, geeft OCC dat aan KLM reserveringen aan en de computer systeem begint aansluitende pax automatisch om te boeken. In de meeste gevallen hebben pax met een SHOCON (SHOrt CONnection) een probleem. Andere pax kunnen meestal wel hun vlucht halen. En als ze niet met KLM op hun bestemming kunnen komen, dan word er omgeboekt op andere maatschappijen. Daar zijn alle airlines makkelijk in.

De kosten wordt verhaald op de verzekering. Als de pax zelf iets doet (dronken ofzo) en er moet uitgewijkt worden, dan worden alle kosten op de pax verhaald.

Nogmaals Ryan kan het beter uitleggen, want hij gaat over de Operational kant van airlines.

But again... welcome home!

Les

TienD zei

Jammer Andytravel dat je weer thuis bent, je hebt een leuk inkijkje gegeven in je wederwaardigheden!

Traveller zei

Welcome back home. Hope you had a great time.

TravelAndy2..... zei

@Les, dank je voor de uitleg. Het is voor ons de eerste keer dat we iets dergelijk hebben meegemaakt tijdens een vlucht! zoals al eerder gemeld in totaal 4 passagiers van boord tijdens de cruise!
@ Tineke, inderdaad jammer maar we zijn alweer aan het denken over de volgende..
@Ryan, Yep we had a great time. Het volledig in eigen hand houden met zelf boeken is heel goed bevallen. Jammer voor de reisbureau's maar ik kan het iedereen aanraden. En als het ergens misgaat kun je alleen jezelf de schuld geven, toch?