zondag 9 januari 2011

When will I see you again...

Sheila Ferguson
Thanx G** for You Tube!
When will I see IT again. Nee, alle gekheid op een stokje het is natuurlijk ...When will I see you again, een nummer uit de jaren 70 die naast ABBA, Mud, The Sweet gedomineerd werd door de Phillysound, Motown en andere Soul labels. The Three Degrees hadden in Nederland hun eerste hit in 1973 met het nu nog steeds bekende nummer Dirty Ol'  man, maar  When will I see you again  is mij altijd bijgebleven evenals  A toast of love. Ik lag, toen nog (wist ik veel), bijna kwijlend voor de TV als Sheila Ferguson licht erotiserend de nummers zong. Tjonge wat was dat een "Stoot". En ook nu nog zingt ze en is ze inmiddels een Grand Dame geworden maar nog steeds met diezelfde erotiserende uitstraling. The Three Degrees treden nog steeds op alleen in een andere bezetting dan in de periode dat ze de meeste hits hadden maar nog steeds met Valerie Holiday en Helen Scott! Qua performance  waren en zijn ze veel beter dan The Supremes. Individueel zingen ze hun eigen stijl maar gecombineerd waren ze echt een eenheid.....Maar als je eenmaal bezig bent de clips op You Tube te bekijken kom je vanzelf bij al die andere nummers uit "mijn tijd". Ik ben altijd een "Soul Freak" geweest. R.I.P. Donna Summer, Aretha Franklin, Diana Ross & the Supremes, Patti LaBelle, Gladys Knight, The Commodores, Earth, Wind & Fire, The Manhattans noem ze maar op... allemaal namen uit mijn middelbare schooltijd. Ik had een jongen bij mij in de klas zitten op de MEAO (Ronald Ensing) die kon je elke week en aan het eind van het jaar je precies vertellen op welke positie een bepaalde artiest stond in de Top 40 of  aan het eind van het jaar in de Top 100.
Muziek.... ik zou niet zonder kunnen! In de kolom hiernaast met de foto's geven muziek waar ik herinneringen aan bewaar.(als je op de foto klikt krijg je de You Tube versie)
Zo is het eerste nummer How 'bout us het nummer waar Freddie en ik elkaar op hebben leren kennen en die door de Gerrie de  DJ van discotheek "het Spoortje" waar we destijds elk weekend kwamen gedraaid werd zodra ze in de gaten had dat we binnen waren..(gekke meid) De tekst van het nummer is na dertig jaar nog steeds van toepassing! Santana's Europe (Earth Cry, heavens smile)  Tja, dat was het nummer van mij en mijn eerste liefde (krijg nog steeds kippenvel als ik dat nummer hoor!)  Morning has broken  is voor mij heel toepasselijk ik houd van vroeg opstaan en dan vooral 's zomers is het een genot als ik dan in alle vroegte de zon op zie komen terwijl  ik mijn honden uitlaat en nog bijna iedereen op een oor ligt....Imagine is een nummer die men tot nadenken dwingt en het nummer heeft voor mij meer inhoud gekregen toen we in  2008 door Central Park liepen en bij deze gedenkplek stonden en een "ware" fan deze gedenkstenen bijna plichtmatig schoon probeerde te houden. Van die lange wandeling door het Central Park heb ik intens  genoten. Samba Pa Ti ... brengt me terug naar de klasse-avonden op school en het stuntelige proberen te schuivelen met een klasgenote, die je telkens in de richting van die disco-bol probeerde te krijgen omdat je daar dan moest tongzoenen en ik probeerde weer met dezelfde vastberadenheid de andere kant op te gaan (toen wist ik het al wel!!)  Blouwberg Se Strand ... onze eerste vakantie in Zuid Afrika en ja  gedraaid bij de uitvaart van mijn schoonmoeder.

Uit de 80'er jaren heb ik eigenlijk niet veel nummers van de jaren 90 des te meer omdat we vanaf 1994 weer meer uitgingen naar discotheek ' t  Bölke. De muzieksmaak veranderde mee, moest ik eerst niets hebben van House muziek dat veranderde na een avondje uit in een gay disco  tijdens een vakantie op Mykonos in de  discotheek The Factory was dat... Vanaf dat moment werd het Mellow House, Techno, alle 10 It cd's  werden aangeschaft en nu is het Armin van Buuren, Trance wat ik op de MP 3 speler heb staan als ik me in het zweet werk op de sportschool. Het nummer waar ik gigantisch leuke herinneringen aan over heb gehouden van onze vakanties naar Gran Canaria is (I'm so) Horny'98  van Mousse T. Ja, ja deze heer stond avond aan avond tijdens deze vakanties met ontbloot bovenlijf  (kon toen nog!) in de kooi van XL Men's club te swingen! Dat waren nog eens tijden! Er waren zelfs mensen die dachten dat ik daar als danser werkte. Ik heb zelfs enkele dames van middelbare leeftijd uit Rotterdam voor de gein doen geloven dat ik normaal in de IT optrad als danser (LOL) Ze gaven zelfs hun echtgenoten de opdracht om een foto van hen samen met mij al dansend in de kooi te nemen. (de basis van die manier van dansen heb ik pas echt geleerd van de Antillianen die destijds bij ons over de vloer kwamen in de periode toen ik bij een vriendenstel in Hengelo in huis woonde (1979-1981).)...De stap avonden op Gran Canaria begonnen met uit eten gaan in een van de vele restaurants van de Yumbo, daarna naar Gran Cafe Latino en tegen 11 uur richting Mykonos bar en zo verder de bars afgaan tot een uur of  2 uur  dan XL's tot aan ... vul maar zelf in. De eigenaar van XL zag ons graag binnenkomen omdat je dan de aandacht trok als je in die kooi stond te swingen van de voorbijgangers die dan automatisch bleven hangen want waar het gezellig is daar blijf je toch? Samen met m'n stapmaatjes van Beach Boys Bungalows (gekscherend 't kampje genoemd door collega's) hebben we heel wat uurtjes daar door gebracht en ineens is die periode voorbij en word het weer rustiger... en de muzieksmaak word nog verder verrijkt


Geen opmerkingen: