zondag 28 oktober 2012

Comfort Zone

Nee dit gaat niet over comfortabele stoelen in het vliegtuig maar over een staat waarin iemand zich bevind en zich er "veilig"  in voelt.
Een paar weken geleden kreeg ik van collega's tijdens een Adviseur training in Gorssel te horen dat ik uit mijn "Comfort zone" moest komen! Nou had ik geen idee waar dit over ging maar dat zou ik later nog wel gaan uitzoeken. Het is in ieder geval tijdens de vorige adviseurs training aan bod gekomen en omdat we toen nog in Washington zaten is dat langs mee heen gegaan.Een collega was zo vriendelijk om voor mij uit te zoeken wat het precies allemaal inhoud dat zitten in een Comfort zone.....
Enkele kreten kun je vinden als je het eventjes googled.....  neem bijvoorbeeld de volgende link stap-uit-die-comfort-zone
Veel mensen zitten in hun comfort zone, omringd door een middelmatig, neutraal en onverschillig leventje vol met problemen. Door uit deze veilige zone te stappen, creëer je een leven vol met mogelijkheden en ambities......   
Maar sommige mensen zijn juist heel tevreden met  die comfort zone waarin ze zitten en er uit stappen kon nog wel eens verkeerd uit pakken niet alleen voor de persoon die het aangaat maar ook voor zijn omgeving. Maar die 'veilige omgeving' kan er wel voor zorgen dat die persoon juist kan 'groeien' in zijn/haar werk en dat hij/zij het eigen tempo kan bepalen waarin iets moet gebeuren of zelfs naar buiten treden als dat nodig is....
Ik zag het gebeuren dat een collega die voor zichzelf het gevoel had dat het verlaten van de Comfort zone geen probleem zou zijn op een gegeven moment volledig vast liep tijdens een presentatie.....
Mijn gedachte op dat moment was ' daar had ik kunnen zitten '  welke gevolgen zou zo 'n debacle kunnen hebben op mijn verdere functioneren?
Ik moet daar even niet aan denken!
Toch maar het advies opvolgen van een andere collega om daar een training in te gaan volgen.....

1 opmerking:

Sparklet zei

Ja, ik begrijp je dilemma. Ik vraag me wel eens af of het echt zo kwalijk is om je je in de "comfort zone" te begeven. Zeker niet als dit van tijdelijke aard is. Als dit echter "ontaard" in het feit dat iemand altijd een ander voor moeilijke zaken laat opdraaien, dan lijkt me dat geen goede zaak. Dit is echter niet van toepassing op jou, Andy!