zondag 11 december 2011

Puerto Vallarte (Mexico)

Vandaag hebben we onze eerste stop en ook excursie. Na een onrustige nacht waar we om 3 uur gewekt worden door een SMS bericht van een collega die wat moest melden maar eventjes het tijdverschil vergeten was staan we 2 uur later om 5 uur op om op tijd in de fitnessruimte te zijn zodat we niet hoeven te wachten op de beschikbare apparaten.

(we komen er de volgende dag achter dat de fitnessruimte pas opent om 6 uur!) Maar goed na onze 30 minuten bewegen douchen, omkleden, ontbijten en hup naar A-deck om van boord te gaan.

Puerto Vallarte is niet meer hetzelfde als destijds te zien was in de serie “Love boat” het is metname in de laatste 10 jaar flink uitgebreid en heeft de bevolking zich verdrievoudigt en heeft het toerisme een enorme vlucht genomen. Van een klein plaatsje is het nu een stad die zich in 2 gedeelten heeft gevormd rond de mooie baai. Diverse films zijn in deze omgeving opgenomen waarvan de meeste bekende “The night of the leguana” met Richard Burton en Ava Gardner. Die film heeft Puerto Vallarta op de kaart gezet maar pas recentelijk heeft het toerisme pas een grote impact op de omgeving gehad. We docken aan recht tegenover de Walmar en een ander nieuw shoppingcenter.

Om precies 9 uur vertrekken we met een bus (gelukkig met airconditioning) voor een toch door eerst het rijkere gedeelte van P V om daarna naar het achterland te rijden. Als eerste stop hebben we 10 minuten de tijd om een kerkje te bezoeken in een onvervalst Mexicaanse omgeving inclusief een slapende hond in een afgereden truck. De volgende stop hebben we na een ritje door het achterland

van P V bij de distilleerderij van echte onvervalste tequila. Eerst krijgen we nog enige uitleg van onze gids over de diverse vegetatie en de bij behorende vruchten alvorens we van de gids van de tequila distilleerderij uitleg krijgen over de productie van de diverse soorten tequila en waar het van gemaakt wordt en dat is anders dan we dachten. Denk je dat het van het blad van de agave (een cactus die we ook eens gehad hebben maar die we weggegeven hebben aan een collega) blijkt dat het van het gedeelte waar het blad uit komt gemaakt te worden. De jongeman laat ons de diverse stadia van het proces zien om daarna ook deze mogen te proeven... jippie.. de eerste 2 of eigenlijk 3 cupjes die we voorgeschoteld krijgen smaken wel maar zijn lang niet zo lekker als de volgende 3 en vooral van de laastste kunnen we maar geen genoeg krijgen en besluiten daarvan een fles aan te schaffen..... We hebben nu wel een fles tequila die uniek is want buiten Mexico is deze niet verkrijgbaar!

Na het bezoek aan deze distilleerderij gaan we dezelfde weg terug om dwars door P V naar de andere zijde te rijden en komen in het oude gedeelte van P V terecht. We krijgen een rondleiding door het oude gedeelte en bezoeken de Kathedraal die zonder enige architectuur is gebouwd en dat is aan de buitenkant goed te zien. Eigenlijk is dit gedeelte van P V allemaal op die manier gebouwd wat goed te zien is aan de diverse uitbouwen aan de huizen. Na dit bezoekje aan dit gedeelte van P V gaan we terug naar het schip maar eerst volgt nog een bezoekje aan een juwelier in een winkelgedeelte. We hebben hier echter, net als de rest van de groep, geen zin in en lopen hier de 20 minuutjes maar wat rond. Eenmaal terug in de bus rijden we terug naar het schip. We gaan nog niet aan boord maar gaan eerst even naar de overkant om naar de Walmart te gaan en de “Shopping Mall”. Eenmaal terug aan boord gaan we eerst naar het Lido dek om nog even een verlate lunch te nuttigen. Een paar uurtjes slapen doen wonderen en het diner is weer beperkt. Voor de derde keer deze week eet ik steak en we besluiten dat we de volgende avond, wat de 2e formele avond wordt, deze over te slaan om toch eens wat anders te eten dan steak....

De voorstelling van die avond was weer eentje die spetterend was …. Motown Music from the sixties, seventies en the eighties..... lekker swingen dus....de performers Horizon........Weer een geslaagde entertainment van de HAL.....