vrijdag 16 december 2011

Puerto Caldera (Costa Rica)

Vandaag hebben we een excursie die ons een stuk naar het binnenland van Costa Rica (rijke kust)zal brengen. Om 5.45 uur gaat de wekker en even later staat de steward die ons het pre-ontbijtje brengt alweer voor de deur. We gaan weer 7 rondjes rond het schip lopen. Waarom 7 rondjes nou dat is precies 2 mijl (= 3,2 km.) het is veel te warm om in de fitnessruimte te sporten het ontbreken van een airco speelt ons parten. Daar komt bij dat de instructeurs niet echt vriendelijk overkomen en eigenlijk maar alleen in zichzelf geïnteresseerd zijn en zich niet bekommeren om de mensen die komen te sporten. Nee de instructeurs op de Noordam en Westerdam waren een stuk vriendelijker en ook meer betrokken. Dit geldt eigenlijk voor alle officieren aan boord. De kapitein hebben we nog helemaal niet een keer gezien terwijl die van de Noordam vorig jaar niet uit beeld was te slaan. De Cruise director een grietje uit Chicago vindt zichzelf ontzettend grappig en Patti wil eerst begroet worden voordat zij jou begroet terwijl dit toch andersom behoort te gaan. Alleen de jongens die je hut schoonhouden en het bedienend personeel in de restaurants zijn vriendelijk en voorkomend. De beide jongens die ons 's avonds bedienen doen hun uiterste best om het ons naar de zin te maken en slagen daar heel goed in. Maar goed we hebben de een excursie vandaag en we zijn ook heel blij dat we deze geboekt hebben. Al direct bij het verlaten van de haven zie je dat Costa Rica aan deze kant van het land ontzettend groen is en bedekt met tropisch regenwoud met bijbehorende fauna en flora.

We rijden op de Pan American Highway die loopt vanaf Alaska tot de zuidpunt van Argentinie richting Sarchi. 27 procent van het oppervlak van Cost Rica is aangewezen als nationaal park, biologisch reservaat, Wildlife Refuge of een beschermt gebied en dus goed beschermt tegen exploitatie. Het land is een van de oudste democratieen. Bijna alle Midden Amerikaanse landen kregen in 1821 hun onafhankelijkheid en de meesten daarvan kregen een militaire bestuurder zoniet Costa Rica die een leraar als president kreeg en dat vertaald zich vandaag de dag nog. Het is een van de meest ontwikkelde landen van Midden Amerika. We rijden echt door een schitterend gevarieerd landschap zo af en toe door de wolken heen. Het regent veel in Costa Rica en dat is voor hun een goed teken omdat veel gewassen daar afhankelijk van zijn zoals de bananenboom die behoorlijk wat water nodig heeft voor de groei van de vruchten. De gids verteld van alles en nog wat over wat we tegenkomen en over de flora en fauna om ons heen. Het land heeft een veelvoud van soorten dieren zoals de luiaard en krokodillen en slangen en noem maar op. Ze geeft goede uitleg en doet het in duidelijk verstaanbaar engels. We stoppen ergens onderweg voor een korte onderbreking van een kwartiertje (veel te kort) we kunnen daar gratis koffie drinken (ook een van de exportgoederen waar het land bekend voor is) het is even druk in de winkel en in no time zitten we weer in de bus op weg naar het volgende doel. Sarchi staat bekend om de beschilderde ossenwagen markt. Eenmaal daar aangekomen kunnen we ruim een uur shoppen, verschillende vruchten proeven maar ook koffie en koffie liqeuren. Was bij de eerste stop de tijd te kort hier is het te lang maar goed.

Om 13 uur gaan we verder en rijden richting Cretia (?) waar een volledig uit metaal vervaardige kerk staat. Deze kerk is gebouwd vanwege het feit dat de vorige 2 verwoest waren door aardbevingen en of brand. Het is een ontwerp van Eiffel, jeweetwel van de Eiffeltoren en Lady Liberty. Nou is Costa Rika rijk aan vulkanen waarvan er 6 actief zijn. Aardbevingen komen in Costa Rica niet veel voor wel  "tremmors" (bevingen) met niet meer dan gemiddeld 4 - 6 op de schaal van Richter. Na het bezoek aan deze kerk gaan we via de Pan American Hwy. terug naar het schip. We geven aan de gids de gebruikelijk fooi en gaan nog even het terminalgebouw in om naar wat souveniers te kijken maar kopen niets. Eenmaal terug aan boord nemen we een verlate lunch. Daarna even even uitrusten in de hut om de indrukken van die dag te verwerken. Om 20 uur naar het diner en daarna naar de voorstelling een of andere magican ofwel een goochelaar. Niet echt veel bijzonders en van de trucs zijn we ook niet echt onder de indruk. Ach het het is vermaak van een Las Vegas niveau 3e klas.... maar ja we willen vermaakt worden, toch?