zaterdag 11 december 2010

Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

Een oud collega van mij dacht, toen ze voor het eerst hoorde van de term Aquabrowser dat ze te maken zou krijgen met een of andere manier van douchen. Inmiddels zijn we er wel achter gekomen dat het absoluut niets met water te maken heeft.

404 - File or directory not found.


Krijg ik op mijn scherm als ik de achtergrondinformatie van My Discoveries van Medialab wil opvragen. Dat is dus geen goed begin. Nou moet ik zeggen dat het tekenent is voor het onderwerp. Er staan mij nog situaties bij dat het niet altijd even goed gaat als een titel opgevraagd wordt met behulp van de Aquabrowser en de gegevens uit ons systeem komen. Waar het fout gaat? Meestal moet Medialab er iets aan hun kant  aan doen en dan gaat het prima. De titel moet goed ingevoerd zijn en aan alle criteria voldoen. Maar goed dat is het onderwerp niet maar ik moest het wel even kwijt. We maken toch regelmatig gebruik van de de catalogus van de OBA als er een nieuwe non-fictie titel ingevoerd moet worden en de rubriek onbekend is.
Ik wilde, tegen mijn principes in, een account aanmaken om op zoeken.bibliotheek gebruik te maken van My Discoveries echer werd mijn mail adres niet geaccepteerd, waarom niet is mij een vraag? Poging strandde dus daar. Ook een zoekactie op Worldcat ging de mist in omdat de locatie onbekend was of in ieder geval niet werd herkend. Veelvudig maken we gebruik van de GGC van de OCLC om titels die we niet in onze catalogus hebben te downloaden. We proberen zo onze catalogus up-to-date te houden. Al met al is onze Bicat catalogus een trefzekere!



Deze wordt volgend jaar opgevolgd door

BICAT WISE




1 opmerking:

TienD zei

Dat zijn wel veel technische problemen. Locatie niet gevonden in Worldcat kun je ondervangen door netherlands in te vullen. Je krijgt dan niet alles, maar wel iets meer te zien. Mooi dat je het belang van een goede catalogus aan de orde stelt. Een goede beschrijving in de catalogus is de basis voor efficient leenverkeer, dat wordt wel eens vergeten.
HKA zal blij zijn met je berichtje.