woensdag 5 september 2012

The Capitol and The White House in DC

Zaterdag 1 september.

Rommeldag, d.w.z. Van alles wat! We slapen ietsje langer vandaag omdat het gisteravond behoorlijk, laat is geworden. We nemen uitgebreid de tijd voor het ontbijt en gaan zo tegen 10.00 uur op pad. De planning is vandaag Rockefeller Plaza, 5th Av, Central Park, Bloomingdales.

Times Square N Y

We gaan eerst naar Times sq waar we ook op ons zelf zien op een groot TV scherm, vandaar uit lopen we richting Rockefeller Plaza, die we eerst niet kunnen vinden eomdat we te ver gelopen zijn. Via 6 th Av. (avenues of the America's) vinden we uiteindelijk Rockefeller Plaza we lopen daar we even wat rond maar er zijn geen tv uitzendingen meer en er is ook geen optreden, jammer! We lopen daarna via 5th av naar de Donald Trump tower voor een kop koffie bij Starbucks. Onderweg passeren we St. Patrick's Cathedral waar de uitvaart van " John F. Kennedy Jr. Heeft plaatsgevonden. Freddie steekt een kaarsje aan voor zijn moeder. Het is een mooie cathedral maar niet echt " over de top"
Je ziet in heel Manhattan veel oude gebouwen naast nieuwe skyscrapers staan de ene keer kan het maar de andere keer is het gewoon misplaatst.

Misplaatst?

Na de  koffie lopen we richting Central Park . Op de hoek van 59 th street en 5th av vindt je een grote Apple Store ( underground) en nu we er eentje hebben moeten we daar natuurlijk naar binnen. Het is er een drukte van jewelste en er loopt een hoop personeel rond die direct met je kan afrekenen als je dat wenst en anders moet je  "in line" gaan staan! We lopen even later weer naar buiten en gaan richting Central Park. Het is te warm en te ver om helemaal te lopen naar het "Imagine monument" ter nagedachtenis aan John Lennon en besluiten om maar een klein stuk van Central Park aan te doen. Het is er druk en veel mensen liggen in de zon op het gras. Pfff mij veel te warm! We gaan op zoek naar Bloomingdale's maar we hebben geen idee waar die ook al weer ligt. Enfin we lopen een heel stuk in zuidelijker richting op 6th av en later op 5th zo af en toe een winkel in o.a. Tommy Hilfiger op 5th en de prijzen zijn naar mijn gevoel niet anders dan in Nederland. We vervolgen onze weg in zuidelijker richting passeren de New York Public Library en slaan opq. De 34th st weer richting Broadway (7th av) om daarna weer in noordelijker richting te lopen richting het hotel. Bloomingdale's zijn we niet tegen gekomen! Jammer! Eenmaal terug in het hotel neem ik een douche en gaan even uitrusten voordat we uit eten gaan.  We gaan wederom naar het restaurant waar we afgelopen donderdag ook gegeten hebben. Het is zaterdagavond en daarom hartstikke druk en we moeten een minuutje of tien wachten voordat we aan kunnen schuiven. We bestellen wat en een tijdje later komt het er aan! Veel te veel en met moeite krijgen we het weg. Super ongezond maar wel vullend en ik moet zeggen we kunnen het ook wel hebben. Na die "vierdaagse afstand" van vandaag! Terug in het hotel nemen we nog wat koffie en ik ga de koffers inpakken want morgen begint het 2e gedeelte van de reis......Washington DC alleen jammer dat de weersvooruitzichten niet zo gunstig zijn en dit komt door de orkaan Isaac.... De vorige orkaan die ons parten speelde was Ida in 2009 zal wel aan de letter liggen,  denk ik!

Zondag 2 september.
We zijn vroeg op omdat we om 9 uur vanaf Penn Station vertrekken naar Washington DC . Ik doe me nog tegoed aan het complemantary  breakfast want morgen moeten we er weer apart voor betalen in het Holiday Inn Capitol
In Washington DC.  Ik kan dit hotel aanraden! Het ligt centraal, het is schoon, vriendelijke personeel, de kamer is groot genoeg voor een korte periode want je slaapt er toch maar alleen, toch? Het ontbijt is "free" (je hebt er natuurlijk allang voor betaald, maar toch!) dit kom je niet vaak tegen in de "States". Om 07.30 uur checken we uit en lopen het stukje naar Penn Station op 34th St.
We scannen de barcode op onze uitgeprinte reservering tickets en  gelijk worden de echte tickets geprint.

Amtrak heeft een aparte "waiting area" waar we maar even gaan zitten. Er is free Wifi dus daar maken we gelijk gebruik van. We bekijken de openbaar vervoersmogelijkheden van Washington DC om naar het hotel te gaan. We bekijken het wel zodra we daar zijn maar de metro lijkt ons de beste oplossing. Om 8.50 uur zien we dat onze trein vertrekt van platform 14 west en we gaan die richting op. Tickets worden gecontroleerd er staat een security man met een hond die waarschijnlijk gevaarlijke stoffen kan ruiken, tja een trein is natuurlijk ook een doelwit voor een aanslag! Maar goed we gaan naar de trein en zoeken een plek om de komende 3,5 uur door te brengen. De treinreis verloopt voorspoedig al is het landschap niet hetgeen we verwachten. We rijden continu door industrieel en soms door niet zo vrolijke woongebieden heen. Pas in de buurt van Washington wordt het wat vriendelijker en met meer natuurschoon. Om precies 12.25 uur rijden we Union Station binnen. We gaan op zoek naar het metro station om de metro te pakken die dichtbij ons hotel ligt L' Enfant Plaza. Van daar uit is het 10 minuutjes lopen.

We checken in en krijgen een kamer met een double bed....en aan de voorzijde van het hotel. Zeer belangrijk omdat we weten dat aan de achterzijde van het hotel een drukke spoorlijn ligt met behoorlijk wat lawaai overlast....  De kamer is ruim, schoon, twee fantastische bedden een wide screen tv en mooie grote badkamer en een coffee maker en ..... Er is free Wifi!
We pakken snel de koffers uit en frissen ons wat op want het is hier behoorlijk vochtig warm zeg maar Hot!  We lopen een rondje over "the Mall" maar eerst bezoeken we het Air & Space museum wat onderdeel is van het Smithsonian.

Het museum is niet precies van wat we verwacht hadden. Freddie dacht dat ook de laatste Space Shuttle hier zou staan maar die staat in het museum bij Dulles Airport dus dat is misschien iets voor woensdagmiddag? Na nog wat op "the Mall" gelooen te hebben gaan we terug naar het hotel om te gaan eten. Om 22.00 uur gaan ook hier de luiken dicht,

Maandag 3 september (Labor day)
Na een goede nachtrust staan we pas tegen 7.00 uur op! Laat voor ons doen maar goed ik hoef geen honden uit te laten. We gaan zo tegen 8.00 uur naar het ontbijt en deze moeten we wel betalen dus ik benut de volle $ 15. We hebben een drukke dag voor de boeg met wederom veel loopwerk en de weersvooruitzichten zijn ook niet al te best. Afgelopen nacht schijnt het in een ander gedeelte van Washington DC behoorlijk veel geregend te hebben met overstromingen en al... We hebben nog geen 500 meter gelopen of we zijn alweer kletsnat. Het is behoorlijk warm (85 gr Fahrenheit) met een luchtvochtig van 93% dus dat wordt afzien vandaag!  We lopen richting de Mall  en dan richting het Washington monument voordat we daar komen gaan we richting The White House. Eerst bekijken we de achterzijde daar waar de gasten worden ontvangen.

Die beelden kennen we allemaal wel. We zoen op het dak een figuur lopen, blijkt een scherpschutter te zijn dus er staat wat te gebeuren.  We lopen naar de voorkant en zijn nog net op tijd om foto' s te maken want kort daarna moeten we ofwel via de oostzijde danwel de westzijde  weglopen. We zien dat er voor het Witte Huis een rij auto's staan. Die op het punt staan te vertrekken. We komen er niet achter wie het is maar vermoeden dat het misschien wel Michelle is want Barack kan het niet zijn omdat die in die grote bullet proof limousine en hij is bij de slachtoffers van de orkaan Isaac in Louisiana.
The Motorcade with the "First Lady"?
We zien de motorcade vertrekken en daarna gaan wij ook verder. Via het Washington monument lopen we richting het Lincoln Monument.

Lincoln Monument
Het is nog steeds bloedheet en het water gutst ons van het lijf en de voeten voelen we op gegeven momenten helemaal niet meer we gaan gewoon door! De trappen naar het monument zijn dan ook een uitdaging die we aan moeten gaan. Eenmaal boven en lekker windje en een prachtig uitzicht op de "Reflecting Pool", het Washington Monument en het Monument of the World War II.

The JFK Grave Site with Eternal Flame

We besluiten om verder te gaan en lopen over de Potomac River naar Arlington Cemetary waar we naar het graf van J.F.Kennedy , Jackie zijn vrouw en die van zijn  broers Robert en Edward. Onderweg daarna toe word je stil als je naar de leeftijden kijkt van al die jonge soldaten die hun leven hebben gegeven voor hun land en je ziet de rijen witte grafstenen... Eenmaal aan het graf van John F & Jackie Kennedy schiet de gedachte door je hoofd "What if He had lived?" Wat als hij niet vermoord was hoe zou Amerika er dan nu uit gezien hebben? Het graf met de eeuwige vlam is simpel maar "with dignity "
We verlaten Arlington en gaan met de metro terug naar het hotel doodmoe maar wel voldaan. Hier hebben we zolang naar uitgekeken en zijn niet teleurgesteld. Zelfs de slechte weersvoorspelling is niet uitgekomen we zijn zelfs verbrand!

Hier klopt dus niets van....
 We gaan na een korte "break" naar het restaurant voor een buffet diner echter vanwege een lage bezetting van gasten in het hotel gaat het buffet niet door maar eten we  a la carte. De luiken gaan al vroeg dicht en missen we een special op tv over Obama. We hebben wel problemen met de airco laat je hem aan dan is het behoorlijk lawaaierig zet je hem lager dan wordt het droge lucht en benauwd. Het effect is een behoorlijk hoog aantal apneu's gedurende nacht! Enerzijds vanwege de vermoeidheid en anderzijds dus door de droge lucht. De airco is eigenlijk het enige minpuntje over het hotel naast dat het een beetje gedateerd is.
gedateerd?

Dinsdag 5 september.

Vanmorgen dus een behoorlijk hoog aantal apneu's door de vermoeidheid en de droge lucht maar goed wel effe een dikke 7 uur slaap en dat is meer dan ik de afgelopen jaren 's nacht heb kunnen bereiken 5 uur was misschien wel het hoogste aantal. Ik moet zeggen dat het mee moeten nemen van een CPAP me ontzettend mee valt zelfs het water voor de bevochtiger verschilt per locatie. Heb ik in Nederland heel veel last van kalkafzetting hier in de USA en aan boord van de HAL cruiseschepen heb ik helemaal geen last kalk afzetting in de CPAP.

The Capitol
Na het ontbijt gaan we direct op pad wederom vanwege de slechte weersvoorspelling lopen we richting The Capitol en we zien hem niet alleen van de buitenkant maar we gaan er ook nog in en hebben een rondleiding door ruimten waar geschiedenis is geschreven.

Ceiling Dome
We staan in de Dome waar JFK lag opgebaard zien de ruimte waar de inaugeratie lunch wordt gehouden en nog veel meer plekken. En het mooiste van alles is ....it 's Free!

We lopen na de tour via een tunnel naar the Library of Congress ook zeker aan te raden. We gaan daarna met de metro richting Georgetown waar we een shopping mall willen gaan bezoeken we lopen in een ietwat minder warm weer maar warm en humid enough om ons weer drijfnat te laten worden bij elke stap die we me onze vermoeide voeten zetten. als dan ook nog blijkt dat De Shopping Mall gesloten is vanwege een verbouwing zakt me de moed nog meer in de schoenen. We lopen terug naar het metro station en nemen de eerste de beste metro terug naar het hotel. Eerst even langs de Starbucks voor 2  tall cappuccino's die we meenemen naar de hotelkamer. We updaten onze Facebook pagina's en ik schrijf even verder aan het reisverslag. Om precies 17.55 uur komt de mail binnen dat we voor de volgende dag voor de terugvlucht kunnen inchecken. Binnen 5 minuten zijn we ingechecked en hoeven we de volgende dag alleen nog maar de boardingpasses te printen. We eten weer in het hotel  en gaan vroeg. Weer terug naar de kamer om naar de Democratic Convention te kijken. Laten we hopen dat Obama herkozen wordt want anders vervalt dit land weer in verval onder de leiding van die leugenachtige Republikeinen die alleen maar aan zichzelf denken.
De luiken gaan pas dicht als we Michelle hebben horen spreken...