zondag 24 april 2011

Panamakanaal


We hebben afgelopen week rechtstreeks bij de Holland America Line de 15 daagse herfstcruise Panamakanaal geboekt. Dit is ook echt een droomreis! Op 3 december vliegen we naar Los Angeles, California en hebben de volgende dag een dagje L A  ontdekken om dan de dag daarop aan boord van de Ms Amsterdam  te gaan om vervolgens langs de Mexicaanse Riviera  te cruisen met tussenstops in Puerto Vallarta, Huatalco, Mexico, Puerto Quetzal, Guatemala;  Corinto, Nicaragua; Puerto Caldera, Costa Rica; Cruisen in Golfo Dulce; Op het Panamakanaal Balboa;  Cruisen door het Panamakanaal;  Uitgang Panamakanaal Cristobal;  Oranjestad, Aruba; om uiteindelijk in Fort Lauderdale, Florida te eindigen om dan vanuit Miami weer terug te vliegen.



Na deze reis kan ik weer eentje van mijn lijstje ' droom/wensreizen'  afstrepen. We hebben verscheidene andere bestemmingen en cruises bekeken en uiteindelijk is het deze geworden. Neem je bijvoorbeeld een 7 daagse route langs de Mexicaanse Riviera dan is deze verhoudingsgewijs duurder dan wat we nu gaan doen als je het per dag gaat uitrekenen. Het schijnt een hele ervaring te zijn om door het Panamakanaal te varen. Tijdens onze vorige cruise  in november met de Ms Noordam spraken we met 2 Hollandse dames (moeder en dochter) die deze route al eerder gedaan hadden en zij waren hier zo enthousiast over dat het sindsdien bovenaan mijn lijstje kwam te staan van favoriete cruise bestemmingen.
Het voordeel van rechtstreeks boeken heb ik al eens eerder beschreven en ook nu weer heb je alles in eigen hand. Omdat je zelf alles regelt tijdens het boeken heb je meer inzicht in de kosten en mogelijkheden, zo bepaal je bijvoorbeeld zelf welke hut het moet worden, welk hotel je verblijft bij de aanvang van de cruise, de tafelschikking en wat ook belangrijk is je regelt zelf de transfers vanaf luchthaven naar hotel en van hotel naar het schip en vice versa. Het enige wat we nu nog moeten regelen zijn de vluchten naar Los Angeles en vanaf Miami naar Amsterdam.


Gezien onze voorkeur voor de KLM zitten we op de heenweg wel goed om voor de de KL 0601 naar Los Angeles  te kiezen dit is een een rechtstreekse vlucht maar de terugweg wordt er eentje met sowieso een tussenstop ofwel in Atlanta, Detroit, Minneapolis of New York. Er gaat sinds kort wel een rechtstreekse  KLM vlucht van en naar Miami alleen niet op de dag dat we terug willen en al zou dat wel het geval zijn dan vertrekt die nog te laat in de avond. Ik denk dat we gaan voor de Detroit route omdat die minder reistijd heeft dan die van Minneapolis en goedkoper is dan via Atlanta of New York. Het is dan een Delta vlucht maar daar zijn we zo langzamerhand wel aan gewend en ook zij bieden Comfort Class (Premium Economy).
Het duurt nog wel even voordat het zover is maar we gaan in de tussentijd nog een weekje naar Gran Canaria  om bij te komen van alle drukte .... maar ik vind juist dit het leukste gedeelte van de reis. Het vooruitzicht dat je gaat, het plannen, gewoon het bezig zijn met enz.
Voordat je het in de gaten hebt ben je ook van deze reis alweer terug en ga je weer plannen voor de volgende....

3 opmerkingen:

LP zei

Did the Panama Canal cruise with my Mom and siblings. We did it with Royal Caribbean and it was amazing! So all I can say is great choice!

KLm is still playing around with the MIA route at this moment. You see MIA is not a money making cash cow for KLM.Why? Because the people flyimg are not the high yielding business travellers that pay for full fare tickets, because they want flexibility... it's more the fly-drive Florida vacationers that want the cheapest class available. Not very interesting for KLM.

KLM decided to go back to Miami, because of the gap left by Martinair. Currently MP flies to MCO (Orlando). They first decided to re-enter MIA, because of the connecting possibilities brought by Delta the past few months. The connecting flights were not originally intended for KL, but rather for DL for its new MIA-LHR service. KLM is basically trying to tap in to that.

Another thing that is happening is that KLM is actively trying to pursuade companies like Procter & Gamble, Burger King, KPMG, ABN AMRO, Philips, Johnson & Johnson, Bacardi, Konica Minolta etc. to fly to MIA using AMS as a transfer or as an additional option rather than having to connect at CDG on AF or double connections in Europe and the USA to reach MIA. Corporate Travel is a moneymaker for the company.

Cruiselines are also part of the plan, but as of this moment Norwegian Cruise Lines and Celebrity Cruises are part of the deal.

Because MIA really is a leisure destination, KLM is still tinkering with it like they are doing with Havana, Punta Cana and shhhh.... Cancun is also soon to be announced ;-)

Although the AUA, BON, CUR and SXm schedules are already announced and made available in the Global Distribution Systems (reservations etc.) the schedule is not by far set yet for winter 2011/2012.

Les

Sparklet zei

Hoi Andy,
Dat ziet er fantatisch uit, zo'n cruise door het Panamakanaal. Toevallig sprak ik onlangs iemand die ook een dergelijke cruise heeft gemaakt. Die vond het varen door het Panamakanaal een geweldige belevenis. Je schijnt door drie sluizen te komen. Het hoogteverschil is ca. 26 meter!
Groetjes,
Carla

TravelAndy2..... zei

Hey Carla,

Wat leuk een berichtje van jou!
Ik las op je weblog dat je bijna nooit thuis bent een leuke trips maakt. Berlijn staat ook nog steeds genoteerd bij ons. Ja we hebben heel veel zin in deze cruise. Dit is een "must" voor alle cruisers! En als je eenmaal met een cruise bent weggeweest dan wil (bijna) niet anders meer!
groetjes van alle bmceetjes. 't is nu effe stressen met het nieuwe systeem.
Andy