woensdag 21 december 2011

The way back!

Na Aruba hebben we 2 volle zeedagen te gaan en die gaan nogal “bumpy” met wisselend weer. De eerste volle zeedag verloopt redelijk zonnig met op sommige momenten te zonnig. We benutten deze dag om heerlijk uit te rusten en het laten bezinken van alle indrukken die we de afgelopen reis hebben opgedaan. Hoogtepunten waren natuurlijk het Panamakanaal maar ook Costa Rica hebben we genoteerd als hoogtepunt. De andere aanleghavens m.u.v. Puerto Vallarte mogen ze van ons wel uit het programma schrappen. Guatamala daar hebben we spijt van dat we er geen excursie hebben geboekt want het was de kans om wat van de Inca cultuur op te doen. Maar ja dat konden we ook niet uit de beschrijvingen van de excursies halen. Wat Holland America wel eens mag doen is om de flyers waarin de excursie beschreven worden niet alleen in Engels maar ook in andere talen w.o. toch sowieso wel in het Nederlands zodat het iets duidelijker word waar de tochten heen gaan en wat er te zien is.. Hualtaco en Corinto waren verloren dagen waar we alleen maar even van boord gingen om toch even het land aangedaan te hebben. Vooral Corinto vonden we niets. Zoals al gezegd de excursie op Aruba hadden we achteraf niet moeten doen of we hadden daar zelf een auto voor dat geld moeten huren om zo het eiland te ontdekken al weet ik haast wel zeker dat we dat niet gedaan hadden vanwege het slechte weer, als het nu mooi weer was geweest ja dan wel maar het was nu eenmaal niet anders. Terug naar de eerste volle zeedag na Aruba. 's middags heb ik ruim een uur op het voordeck gelegen in de zon om zo toch nog wat kleur te krijgen daarna lekker een uurtje de sauna gedaan. Lekker!

The Lead Singer of the ms. Amsterdam Entertainment

Ik was het de 2e zeedag ook van plan maar daar is helaas niets van terecht gekomen omdat zo'n dag toch altijd anders loopt dan je plant. De avond van de eerste zeedag was het weer formal night en deze keer doen we het wel. 4 formele avonden vinden we teveel al zullen anderen het daar niet mee eens zijn maar de verplichting van 4, nee dat is gewoon teveel maar we hebben toch heerlijk de andere dagen elders gegeten. De entertainment van die avond kon er net mee door! Het zou veel beter klinken als ze het geluidsniveau een flink stuk lager zouden doen want we zijn niet allemaal hard- of slechthorend! Laat die oudjes met gehoorapparaten het niveau op hun apparaten maar aanpassen! Op deze manier worden een hoop mooie nummers vreselijk om aan te horen! Ach daar is the customers survey weer goed voor! Daar word wel op gereageerd door de HAL dat hebben we wel gemerkt. De 2e volle zeedag wordt voornamelijk in beslag genomen door 's morgens de Debarkation briefing met de traditionele afscheidsvoorstelling van een sectie van het personeel.

The Entertainment

Ik moet zeggen dat de Cruise Director Patti het dit keer wel leuk deed en de grapjes bij haar waren wel orgineel... zo had ze het over dat je het nu zelf maar moet uitdokteren welke dag van de week het is en alleen als je thuis een lift hebt waar ook elke dag een andere mat in ligt met daarop de dag vermeld dan ben je gezegend! Je raakt er ook aan gewend dat als je 's morgens de lift in stapt en je kunt zien welke dag het is alleen al door naar het tapijt op de vloer te kijken.
welke dag? don't worry!
Het ergste wat men overkomt als men weer thuis komt men alles weer zelf moet doen en dat is gezien de verwennigheid van de amerikanen wel heel erg. Ik kan geen ander volk bedenken die alles maar zo achter laat zonder het op te ruimen of weer in dezelfde staat terug te zetten zoals de amerikaan dat doet of eigenlijk niet doet. Ze worden hier aan boord wel zo “ge-pamperd” dat ze het maar vanzelfsprekend vinden dat alles maar voor hun gedaan wordt inclusief het terug schuiven van de stoel van waarop ze zijn opgestaan of het terugbrengen van kopjes of glazen van de “pool area” Alles, maar dan ook letterlijk alles moet voor ze gedaan worden.... De middag van de 2e volle zeedag wat tegelijk ook onze laatste cruisedag is word besteed aan het inpakken en wegen van de koffers, even een wandeling op het maindek en koffie en thee drinken op het Lidodeck. Het avondprogramma bestaat uit een vrolijke onderhoudende Diner waar bij de bedienden op amusante wijze het eten serveren.

"Our waiters"
ons "Elfje"

Vorig jaar hebben we dit sluitstuk moeten missen omdat ik op de laatste dag nog zeeziek werd. Na het diner maken we nog een wandeling over het maindeck en halen onze dvd op van de gemaakte tocht door het Panamakanaal .We gaan op tijd naar bed omdat we morgen een lange dag voor de boeg hebben.

De volgende morgen (de laatste dag) worden we tegen 6 uur wakker en gaan ons voorbereiden op de terugreis. De debarkation verloopt snel en om 8.30 uur verlaten we de ms. Amsterdam voor de laatste keer.

In de cruiseterminal hebben we al snel onze koffers weer en gaan naar de bus die ons naar Miami Airport zal brengen en ja hoor daar buiten zien we een bekende van 2 jaar geleden. Les, die aardige man die ons destijds zo goed heeft bijgestaan toen we een per ongeluk een achtergelaten tas in een taxi moesten zien terug te krijgen. Dit is nu al de 3e keer dat we hem hier treffen! De chauffeur (v) maakt van de rit naar het vliegveld een sightseeing tour al verstaan we maar de helft van wat ze allemaal verteld. Het inchecken verloopt niet zo makkelijk 1 van de koffers is 5 (US) pounds te zwaar en dat wordt weer uitpakken en in de rugzak stoppen. Voor de 2e weging klopt het en de koffer verdwijnt op de lopende band en ik hoop dat ik hem wel weer terug zie in Nederland! De vlucht van Miami naar Atlanta verloopt voorspoedig maar het vliegtuig waarin we zitten vertoont nogal wat slijtage zo is de stoel naast me niet meer heel en zit de zitting los. De man die daar in eerste instantie zat probeert ergens anders in het toestel een stoel te krijgen en dat lukt omdat het toestel niet helemaal vol zit. We landen op tijd op het vliegveld van Atlanta en gaan op weg naar de terminal vanwaar we naar Amsterdam zullen vertrekken. In aller consternatie lopen we per ongeluk door de verkeerde poort en belanden weer buiten de douane. Dat betekent dat we weer door de douane heen moeten met alle ongemakken vandien. Dit land moet toch echt eens ophouden met die flauwekul. Het is zo denigrerend en onnodig om mensen zo te behandelen. Echt achterlijk, wat nog achterlijker is, is het boarden van de vlucht DL 56 (onze vlucht!) het was zo'n chaotische toestand die denk ik alleen bij Delta voorkomt... volgens mij moeten ze de procedure eens aanpassen door eerst de passagiers die achterin het vliegtuig zitten maar eerst naar binnen laten gaan om verstoppingen in de gangpaden te voorkomen. Nu werden de laatste passagiers als vee naar binnen gedrukt en werd het hun eigenlijk verweten dat zij de oorzaak waren dat het zo lang duurde terwijl de Delta baliemedewerkers in de terminal daar de schuld van waren, ze waren alleen maar druk bezig al die Indiase families te herplaatsen in het vliegtuig want die wilden natuurlijk allemaal bij elkaar zitten! 
chaos bij inchecken Atlanta

Tja dat de piloot zo snel mogelijk weg wil omdathij anders weer achteraan moet sluiten daar kunnen wij als overige passagiers niets aan doen als het Delta baliepersoneel zo onkundig is. Eenmaal onderweg is het ook al hommeles met, ja sorry dat ik het moet zeggen, met deze (Kl*te) Indiërs aanboord (gelukkig zijn ze niet allemaal zo! ) maar deze lui houden echt met niemand rekening, niet met de mede-passagiers maar ook niet met de stewardessen. Neem nou bijvoorbeeld dat vervelende nest in de stoel voor mij. Gelijk gooit ze de stoel in de achterste stand zodat je direct al geen ruimte meer hebt om normaal te eten laat staan om met je Netbook je blogberichten bij te werken. M*m*n M*t*mm heet het vervelende kreng in seat 20H. Ze zit de hele nacht met die stoel heen en weer te wippen en breek door dat gewip bijna mijn Netbook in tweeën en dan wil ze mij de schuld geven als ik mijn beklag over haar gedrag doe tegen de stewardess. Ja, ammehoela.... die vlieger gaat niet op. Ik heb de neiging om haar er ter plekke uit het vliegtuig te gooien, even verder op zit een jonge moeder (familie van dat kreng) met een jengelend kind, ze zit de hele nacht aan dat kind te trekken en met een rammelaar tegen het hoofd van dat kind te tikken zodat het alleen maar erger wordt. Ik heb hier wat van moeten zeggen en......... Ja... het was in een keer stil......totdat de volgende oma zich er ging mee bemoeien.... al met al weer een KL*TE  Delta vlucht en dit is ECHT, ECHT de allerlaatste keer met Delta... want die stewardessen deden ook niets aan die situatie! (ze kijken je een beetje warrig aan en gooien de handen maar in de lucht van daar kan ik toch niets aan doen!)

Waar we in de toekomst ook heen gaan daar zit in ieder geval GEEN DELTA vlucht bij. Waar ze het idee vandaan halen dat ze de beste Airline zijn met de meeste waardering??? kan het me  echt niet  voorstellen.
Blij dat de vlucht bijna een uur korter duurt en om 7.25 uur landen we al op Schiphol..natuurlijk op die verdomde Polderbaan.... Hup naar huis en op naar onze beide jongens.....

En de volgende cruise???

2 opmerkingen:

Traveller zei

Ik heb je hele trip report gelezen en lag wel af en toe in een deuk. het lijkt er wel op dat er altijd wat gebeurt op één van je trips. Hahaha! OMG!

Mijn grootste irritatie op een vlucht is een jengelend kind. Mat luchtdruk etc. kan ik me voorstellen dat een kind zich niet optimaal voelt. Maar precies wat je schreef; soms maken de ouders/verzorgers het zelf erger.

Amerika & TSA: dat gaat niet veranderen. Het word volgens mij gewoon erger. Niet normaal.

Indiërs & vliegen; jaaaaaaaa... dat is een zeer bekend verhaal. Ik heb vrienden bij KLM, BA en Emirates die in de cabine werken en hun zeggen ALLEMAAL dat ze een hekel hebben aan India vluchten. Ze zijn bekend als 'difficult' vluchten waarbij er rekening gehouden moet worden met hun cultuur. Zij zien het niet als onbeschoft of brutaal maar hebben de mentalitiet van "Ik heb voor deze vlucht betaald, dus ik ga zitten hoe ik wil en me gedragen hoe ik wil. Stewardessen etc. zijn daar om mij te serveren. Ik heb het hele jaar hard gewerkt om mijn dure ticket te betalen, dus nu doe ik wat ik wil". Klinkt ongelooflijk, maar is waar. Ik heb op mijn blog een tijdje geleden een video laten zien die ze aan Cabin Attendants laten zien vóór een vlucht, hoe ze met Indiërs om moeten gaan. Cultural differences. LOL! Probeer een keer met Chinezen te vliegen! OMG!!!! Niet normaal hoor!

Oh well, je trip report was geweldig leesvoer. Quite enjoyed it.

Happy Holidays to you!

Ryan

Traveller zei

By the way, KLM naar Miami gaat eind maart stoppen ivm verliezen die worden geleden op de route. Kisten zijn wel redelijk vol 91% loadfactor gemiddeld, maar de yield is heel laag. Voor alle John & Anita's die een fly-drive Florida doen met de goedkoopste pakketreis tickets is er geen premium verveoer (pax die business class of full fare tickets kopen) om dat te compenseren. Omdat er ook zeer weinig vracht is op de route word er alleen verlies gemaakt. Aangezien dat Arkefly ook Orlando/Sandford & Miami gaan vliegen is er geen hoop. Dus KL kapt er mee. Dit geld eveneens voor Liverpool en Milaan Malpensa. Er is nog meer, maar voor nu is dit het enige wat publiekelijk bekend is.