zondag 6 maart 2011

Vakantiebestemmingen

Hoe komen wij aan onze vakantiebestemmingen? Gelukkig hebben we allebei ongeveer dezelfde voorkeur ook voor wat betreft onze vakantiebestemmingen en dat scheelt een hoop gesteggel. Amerika en Zuid Afrika hebben onze voorkeur. Europa vinden we nu minder interresant en meer iets voor tussendoor. Bovendien hebben we de meeste Europese landen wel gehad.
Onze voorkeur gaat ook naar Engelstalige landen of landen waar Engels goed verstaan wordt. De laatste paar jaar zijn we met een cruiseschip weggeweest en dat is zo goed bevallen en dan wordt het moeilijk om eens een ander soort vakantie te boeken. De eerste cruisevakantie had New York als vertrek- en aankomstpunt. Het is misschien cliché maar het was altijd een droom van ons geweest om net als alle immigranten vanuit zee New York binnen te varen langs “Lady Liberty”. Nou ja we zijn eerst naar New York gevlogen, daar een paar dagen doorgebracht “in the city that never sleeps” en daarna pas per cruiseschip door het Caribisch gebied en op de terugweg langs “Lady Libery”.
Dan kom je vanzelf in het Caribisch gebied terecht. Het stond ook altijd op het verlanglijstje om de Nederlandse Antillen te bezoeken. Als je dat met een cruise wilt doen dan moet je routes zien te vinden die deze eilanden aan doen. Vorig jaar waren het Aruba en Curacao en dit jaar hadden we St. Maarten in het pakket. Blijven over Saba, St. Eustatius en natuurlijk Bonaire. Die komen ook nog wel een keer aan bod. Zo was het ook voor ons een wens om Californie te doorkruizen en om over de Golden Gate Bridge te rijden. Dat was in 1990 en eigenlijk komt zo'n vakantiebestemming weer in aanmerking om het eens over te doen alleen dan niet met een camper maar met een gewone personenauto omdat je met zo'n camper niet overal kon komen. Maar dat beschrijf ik nog wel eens. Een wens van Freddie was om naar Bali te gaan. Hij had al eens met een vriendin een reis daar naar toe geboekt en alles was al in kannen en kruiken maar ging toen op het laatste moment niet door omdat hij geen 6 weken vrij kon krijgen! Wij zouden in 2001 eigenlijk naar New York en Washington gaan maar besloten om voor Bali te gaan. We waren daar op het moment van de terroristische aanslagen in New York en Washington op 11 september! Was dat voorbestemd? We hadden er anders middenin gezeten. In ieder geval vergeet je nooit meer waar je was op dat moment! Achteraf is Bali hem tegengevallen vanwege de drukkende hitte en het dierenleed. Tja, het verkeerde seizoen en hoe vredelievend de bevolking ook is, dierlijke offers brengen daar kunnen we niet tegen. Het eiland is schitterend en die wordt ook nog wel eens beschreven maar verder met de verlanglijstjes. Op dit moment staan voor mij bovenaan een cruise door het
Holland America Line Panama Canal
Pananamakanaal, natuurlijk met de Holland America Line, en als we die gedaan hebben komt mijn 2e wens een rondreis door Australie. Vooral nadat ik van een collega haar reizen naar “Down Under” heb gevolgd. Echter zolang als zij en haar man daarover hebben gedaan dat hoeft voor mij niet maar ik wil wel beide zijden zien. Freddie heeft daar gewoond als kind al kan hij zich daar niet veel meer van herinneren. Hij was toen te jong om zich dat bewust in zich op te nemen. Hetzelfde geld voor Zuid Afrika, hij heeft daar als puber een paar jaar gewoond in de tijd van de Apartheid. Niet dat zij daar iets aan konden doen zijn vader kon daar werken voor Nijverdal Ten Cate in Mooi River in Kwazulu Natal. Na jaren telkens dezelfde verhalen te hebben aangehoord die naar voren kwamen op verjaardagen en andere feestjes was het voor mij ook eens tijd om daar zelf eens te gaan kijken. De eerste keer dat we naar Zuid Afrika gingen was in 2000 en daarna nog eens in 2002 en 2007. Het is een enorm gevarieerd en mooi land en Kaapstad is een van de mooiste steden ter wereld en een van mijn favorieten naast New York en San Fransisco. Eigenlijk wil ik overal naar toe waar de Hollanders in het verleden hun sporen hebben achter gelaten. Dat gezegd te hebben dan moeten we nog dus bijvoorbeeld naar de volgende landen.....Suriname, Japan, Ghana, Brazilie....
Wat in ieder geval voor mij belangrijk is dat het een land is waar dieren goed behandeld worden en dat het een democratisch land is,  waar wij welkom zijn en dat er geen wetten zijn die ons verbieden te zijn wie we zijn. Ik ga echt geen landen bezoeken die er bekrompen wetten op na houden die bepaalde bevolkingsgroepen weg zetten als iets onwettigs of onrein of als derderangs burgers. Hoe mooi dat land ook kan zijn ik wil me er thuis kunnen voelen en niet dat ik me anders zou moeten voordoen dan wie ik werkelijk ben!

Life's a journey,
Life's a feast,
Life's what you make of it...
Just make sure you're the one who decides how to live it....
Or is this a hollow phrase??

Geen opmerkingen: