zondag 15 mei 2011

Panama kanaal ... de voorbereidingen


LAX Los Angeles
Het is nog ruim een half jaar voordat we weer kunnen gaan cruisen maar de voorbereidingen zijn al in volle gang of eigenlijk sinds afgelopen zaterdag 14 mei eigenlijk al afgerond.
De cruise, het overnachtingshotel in Los Angeles, de transfers van de luchthaven (LAX) naar hotel en van hotel naar de Cruiseterminal  San Pedro (Longbeach) en op de terugreis weer naar de luchthaven van Miami (MIA) waren al geboekt allemaal via Holland America Line en moesten alleen nog de vluchten vastgelegd worden. Dat hebben we dus nu ook gedaan en ja weer allemaal rechtstreeks via Internet. Het gemak waar dat mee gaat verbaasd ons al helemaal niet meer. Het boeken via de KLM website is een fluitje van een cent en de problemen die ontstaan bij het vastleggen van de stoelen voor de terugvluchten met Delta zullen wel te wijten zijn aan een verkeerde (?) link in het boekingsysteem van KLM / Delta.  Gek, dat we wel de stoelen kunnen reserveren voor de terugvlucht en niet de heenvlucht? Eventjes met Customer Support bellen en alles wordt netjes door de KLM Customer Support medewerker vastgelegd. KLM geeft je pas 90 dagen van te voren de gelegenheid om stoelen te reserveren terwijl bij Delta en andere maatschappijen dit al bij de boeking mogelijk is hoewel het dan wel moet werken en niet dat je een stoel reserveert die volgens de site nog vrij is terwijl dat niet meer zo is. Gelukkig dat de vriendelijke dame van KLM Customer Support dit wel kan zien en dus ook voor ons definitief vastzet.
De heenreis is een rechtstreekse vlucht met de KLM (KL 0601) een ochtendvlucht en dat houd in dat we ook op een mooie tijd in Los Angeles aankomen (vanwege het tijdsverschil )zodat we nog de hele middag hebben om te "shoppen"!
Dat wil zeggen het is nu nog een ochtendvlucht voor hetzelfde geld wordt dat in de winterdienstregeling weer veranderd naar een middagvlucht zoals dat 5 jaar geleden ook gebeurde bij onze vlucht naar Hawaii via Los Angeles. De terugvluchten met Delta gaan vanaf Miami (MIA) via Atlanta (ATL) terug naar Amsterdam.
We hadden eerst een terugvlucht via Detroit (DTW) in gedachten maar ik zag dat de vlucht via Atlanta dezelfde prijs had en dat voor die prijs nog 3 stoelen beschikbaar waren en omdat we bekend zijn met het vliegveld van Atlanta  kiezen we voor deze optie.
Maar eerst gaan we nog lekker over 2 weekjes een week naar Gran Canaria lekker effe bijkomen van de stress van de laatste maanden zowel op het werk als thuisfront.

1 opmerking:

Traveller zei

Mensen willen inderdaag graag alles in eigen hand hebben en op zich is daar niets mis mee. KLM en vele andere maatschappijen willen dat mensen hun eigen ding doen. Dat ik kosten besparend (voor KLM). Tegenwoordig kan je als je iets in je reservering wil veranderen of een stoel wil vastzetten via KLM's pagina op Facebook doen of op Twitter. Mag eigenlijk niet gezegd worden, maar hoe minder mensen Customer Support bellen, hoe beter.

Alles in hand nemen is ook goed zo lang de bedrijven verzekerd zijn in het geval van failliesement of als jij zelf goed verzekerd bent. Een voorbeeld: in 2004 voerde Air Holland vluchten uit tussen AMS-AUA. Een nichtje van mij boekte direct bij hun en een andere via D-reizen. AH ging failliet toen ze op AUA waren. Jennifer belde naar D-reizen en die regelden voor haar meteen een ticket op AF via Caracas/Parijs. Ze kreeg daarbovenop een contant vergoeding voor maaltijden, en andere kosten en omdat ze 3 dagen later moest terug reizen. D-reizen zit tenslotte bij ANVR en SGR. Michelle kreeg geen moer! Haar ouders moesten bijna €1600,- dokken voor een one-way met KLM in Business omdat ze weer op tijd op school moest zijn. Dus je moet wel weten hoe en bij wie je het doet en kijk goed naar de terms & conditions van je reisverzekering! Kleine lettertjes!!

Maar goed veel plezier in Gran Canaria!!

Ry